zondag 14 november 2010

Leesdagboek

Voor mijn opleiding (Bachelor Secundair Onderwijs, het vroegere regentaat, Nederlands-Frans in avondschool) werd er gevraagd om een leesdagboek bij te houden.
Het principe is eenvoudig. Alles wat je leest (behalve tijdschriften), hou je systematisch bij. Je schrijf zo veel mogelijk gegevens van het gelezene op en dan noteer je er je appreciatie bij. Of eventueel een herinnering of iets dat je bijgebleven is uit het boek of uit de periode waarin je het boek las. Dit vind ik echt een leuk idee, daarom start ik op mijn blog ook de rubriek "Leesdagboek". Vanaf nu kan je hier dus mee volgen wat ik lees en wat ik er van vond. Let wel, door de combinatie werk, opleiding, gezin, hobby,... lees ik veel minder boeken dan ik zou willen. Tijdschriften, kranten, cursussen en alles wat mij aangeboden wordt lees ik bij de vleet, boeken echter veel minder. De schaarse momenten dat ik kan lezen, benut ik ten volle, maar verwacht hier dus geen wekelijkse leesdagboek update!


Ik start de reeks met een boek Annie van Annejet van der Zijl (ISBN 9789021439013), uitgegeven bij Querido. Het is de biografie van één van mijn absolute favorieten van de jeugd- en kinderliteratuur. Mijn eerste "literaire" herinnering is overigens de juf van de eerste kleuterklas die Jip en Janneke voorlas. Het was liefde op het eerste zicht met de personages en later ook met de schrijfster van wie ik alle boeken verslonden heb, een heel aantal versjes van herken of zelfs vanbuiten kan opzeggen, op latere leeftijd de theaterteksten en liedjes las en ga zo maar verder. 

Nu dus haar biografie en ik moet zeggen dat het een verrassing was de vrouw achter het monument te leren kennen. Ze heeft eigenlijk best een tragisch en moeilijk leven gehad, helemaal anders dan ze liet uitschijnen in de laatste jaren van haar leven toen alles een verhaal geworden was, eerder dan een echte herinnering. Het boek was goed en vlot geschreven, ik werd echt in het verhaal meegezogen door de vlotte schrijfstijl van de auteur, maar ook door de vele citaten van Annie die altijd spitsvondig en talig uit de hoek kwam. Ook de citaten van mensen die dicht bij Annie stonden in haar jeugd en latere leven zijn vlot in het verhaal verweven. De serie over haar leven, gebaseerd op dit boek, die een tijdje geleden liep op één heb ik toen niet bekeken, maar wel opgenomen en die ben ik nu ook aan het herbekijken. Het werpt echt een ander licht op het leven en werk van deze beroemdheid, het is echt een prachtige serie die zeer goed gemaakt is.

Als ik een boek over een bepaald onderwerp aan het lezen ben, heb ik nogal de neiging mij volledig onder te dompelen in dat onderwerp. Ik stond bij de voorbije les van het vak Nederlands in voor de rubriek "Tijd voor poëzie". 1 of meerdere studenten kiezen op voorhand een gedicht en lezen het aan het begin van de les voor. Ik had mij voorgenomen geen kinder- of jongerenpoëzie te kiezen, maar een gedicht uit de volwassenenpoëzie. In één van mijn dichtbundels kwam ik echter "Sebastiaan" tegen van Annie M.G. Schmidt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten