zondag 3 oktober 2010

Hoe het allemaal begon...


Mijn grootmoeder was het, mijn mama en tante zijn het nog steeds: fervente naaisters en handwerksters. Breien, naaien, haken, kruissteek, alles ging en gaat door hun vaardige handen. Ik heb de handwerkmicrobe dan ook van geen vreemden. Sjaals breien deed ik al langer en een kerstkaartje in kruissteek passeerde ook al eens de revue. Knutselen en fröbelen deed ik, naast lezen, als kind het allerliefst.

Twee jaar geleden volgde ik een basiscursus naaien bij een CVO. Ik naaide daar toen een kussen met een afbeelding van Tijgetje, een pyama, een keukenschort en een zomerrok. Het kussen doet hier goed dienst en staat in onderstaande collage, de pyama wordt ook heel vaak gedragen, maar werd nooit gefotografeerd, de keukenschort heb ik niet durven fotograferen omdat hij zo vaak gebruikt wordt en dringend gewassen moet worden en de zomerrok is inmiddels te groot, dus ook daarvan geen foto...

Tijdens dat jaar kocht ik mij een eenvoudige Singer naaimachine (dezelfde als op de foto bovenaan dit logje) om thuis ook dingen te kunnen naaien en maakte ik eerst een eenvoudige hond om cadeau te geven aan het petekindje van mijn lief. Diezelfde hond maakte ik ook nog voor mijn eigen eerste metekindje en zo ging een nieuwe hobby van start. Zoals je kan zien heb ik de voorbije twee jaren niet stilgezeten en zijn er nog vele "creaties" gevolgd, van knuffels en tassen, tot babykleedjes en vlaggenlijnen, over potloodrollen en slabben (met en zonder mouwen), tot gepimpte T-shirts en zelfs een kleedje voor mezelf. Niet eens alles wat ik maakte, heb ik op foto, maar het is toch al een mooi overzicht, al zeg ik het zelf...


Ik heb veel minder tijd dan ik zou willen voor deze ontspannende hobby, gezien de avondschool toch een heel grote hap uit mijn vrije tijd neemt. De wenslijst met nog te maken dingen is dan ook ellenlang. De eerstvolgende projecten waar ik aan ga werken zijn een hoesje voor de I-pod van mijn lief, een handtas met zelfgemaakte pop er in voor mijn handtassenverslaafde metekindje dat binnenkort grote zus zal worden en een pennenzak voor mezelf om mee te nemen naar de avondschool. Gezien ik nog steeds niet lang kan zitten, beperk ik de lijst tot deze dingen en geef ik mezelf ruim de tijd om ze af te maken. De nieuwste creaties probeer ik dan telkens weer hier te posten.

Al liggend haken gaat vooralsnog het beste, dus het deken voor het eerste kindje van mijn broer vordert goed. Hoewel ik gisteren nog een groot deel heb moeten uittrekken omdat ik blijkbaar ergens de mist in gegaan was en mijn golfbeweging nagenoeg onbestaande geworden was. Eerst ontkende ik het nog en deed ik lustig voort, maar inmiddels heb ik dan toch onder ogen moeten zien dat het beter was alles terug uit te trekken tot de fout en opnieuw te beginnen. Dat is één van de vervelendste werkjes bij het haken, zowel als bij het naaien, alles terug lostornen tot aan de fout en opnieuw beginnen. Het is echter telkens, achteraf bekeken, de moeite waard!

1 opmerking:

  1. Wow wat een flinke verzameling eigengemaakte
    spulletjes, ik wou dat ik dat kon, maar heb
    spijtig genoeg twee linkerhanden voor handwerk :)
    liefs en nog veel handwerkplezier...
    Rust ook maar goed voor je rug!

    BeantwoordenVerwijderen