zondag 10 april 2011

Taartenfee


Mijn kleine nichtje Noor, het kindje van mijn broer, werd vorige zondag gedoopt. Zoals ik eerder al vertelde, gaf ik mij vrijwillig op om de taarten te maken. De proeftaart viel in goede aarde en dus voelde ik mij de dag voor de feestelijkheden een echte taartenfee tijdens het bakken, vullen en afwerken van 3 taarten voor het doopfeest. 

De voorbereidingsfase bestond uit het bakken van de 3 biscuits, dat ging overigens niet zonder ongelukken toen de 3de biscuit in de oven besloot de springvorm te verlaten, maar uiteindelijk kwam het met die 3de taart ook helemaal goed. Dan moesten er vullingen gemaakt worden, 3 soorten, om precies te zijn. Ik maakte een aardbeienboterroom, een donkere chocoladeboterroom en een boterroom op basis van witte chocoladeganache (die heb ik niet gefotografeerd). De recepten voor deze overheerlijke vullingen zijn allemaal te vinden in de boeken van de Koekjesfee. Uit suikerpasta stak mijn lief een heleboel vlinders en een heel perk bloemen en toen kon de assemblage beginnen.


De eerste taart werd gevuld (en afgesmeerd) met de aardbeienboterroom en daar legde ik ook telkens een laag verse aardbeien tussen. De afwerking bestond uit roze rolfondant (suikerpasta), die ik al voorgekleurd kocht in de plaatselijke winkel met bakbenodigdheden, en de vlinders waar ik dus de gewaardeerde assistentie voor kreeg van een iets geduldigere persoon dan ikzelf: mijn lief.

De tweede taart werd gevuld met een laag donkere chocoladebotercreme, met daarin stukjes witte chocolade en een laag boterroom op basis van witte chocoladeganache. Met die laatste smeerde ik de taart ook helemaal af. Dit afsmeren is nodig om de taart mooi glad te maken en om de laag suikerpasta te laten hechten. Voor zij die zich overigens afvragen wat eigenlijk ganache is, dit is eigenlijk niet meer of niet minder dan een mengsel van room en chocolade. Deze taart werd afgewerkt met witte rolfondant en veel bloemetjes met een zilveren suikerparel erin.

Dan was er nog de derde taart. Die werd eenvoudigweg gevuld met aardbeienconfituur en afgesmeerd met de rest van de boterroom op basis van witte chocoladeganache. Er werd paarse rolfondant overgelegd en het taartje werd versierd met superschattige lieveheersbeestjes in suiker en bloemen.

Het resultaat was echt mooi en dat zeg ik niet alleen zelf, ik heb er veel complimentjes over gekregen. Belangrijker nog dan het feit dat de taarten mooi waren, was dat ze ook echt heel lekker waren. Ondanks de overvloedige aanwezigheid van boter, room, chocolade en eieren in deze baksels, waren ze toch niet te zwaar, maar lekker licht en luchtig. Voor herhaling vatbaar, zou ik zeggen!

1 opmerking:

  1. Inge dat moet je me eens voordoen, geweldig !!! Christine

    BeantwoordenVerwijderen