zondag 12 december 2010

Leesdagboek (3)


Tussendoor nog even een boek(je) gelezen in het Frans. "Oscar et la Dame Rose". In het Nederlands vertaald als "Oscar en Oma Rozerood". Een hartverscheurend mooi, maar tegelijk ook wel humoristisch boek over een kind dat terminaal ziek is en in het ziekenhuis kennismaakt met één van de dames die daar als vrijwilligster werkt. Zij raadt Oscar aan om brieven te schrijven naar God om zijn gevoelens onder woorden te brengen en verslag te brengen over zijn leven in het ziekenhuis.

Het boek is eigenlijk een weergave van de brieven die Oscar schrijft en de schrijfstijl is dan ook erg kinderlijk. Oscar kijkt met de ogen van een kind naar zichzelf en wat hem overkomt en hoe tragisch zijn lot ook is, dit zorgt toch vaak voor de nodige lach, maar zeker ook voor heel wat tranen. Het is eigenlijk ook een beetje een filosofisch boek, want Mamie-Rose (zoals la Dame Rose door Oscar genoemd wordt) brengt kleine Oscar de beginselen van het Christelijk geloof bij.

Ik had dit boekje tijdens mijn middelbare schooltijd al eens gelezen en het is mij altijd bijgebleven. Toen ik het op de literatuurlijst voor het vak Frans zag staan, heb ik dan ook mijn kans gegrepen om het nog eens te lezen en ik vond het nog altijd even aangrijpend als toen. Een echte aanrader, dus...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten