zondag 27 februari 2011

Leesdagboek (5)

Met als risico dat het hier meer op een boekenblog dan wat anders lijkt, vandaag nog eens een bijdrage aan mijn leesdagboek. Een tijdje geleden vertelde ik over de turf waarin ik zou beginnen te lezen. Ik ben toen inderdaad begonnen, maar gestopt rond de examens wegens andere boeken te lezen. Inmiddels heb ik het boek uit: Schijnbewegingen van Floortje Zwigtman (ISBN 9789026131035). 
Het boek werd mij aangeraden door mijn docente Nederlands en ik moet zeggen, ik heb er van genoten. Echt een verhaal waarin ik mij helemaal kon verliezen, een boek dat moeilijk weg te leggen is.
Het verhaal is goed uitgewerkt en het bevat veel details, een korte samenvatting doet het boek echt oneer aan, maar in het kort gaat het hierover. Adrian Mayfield is zestien in het Londen van het einde van de negentiende eeuw, waar figuren als Oscar Wilde de artistieke wereld bevolken. Hij wordt plots ontslagen uit zijn doodsaaie baan bij een kleermaker en moet zijn leven terug op de rails krijgen. Dit is allemaal eenvoudiger gezegd dan gedaan, zeker voor een jongen als Adrian, die geboren lijkt voor een leven in de goot en die zijn anders geaardheid ontdekt na een ontmoeting met de excentrieke kunstenaar Augustus Trops. Door die ontmoeting en de daaruit volgende vriendschap, komt Adrian terecht in kringen waar zaken gebeuren die het daglicht niet mogen zien...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten