zaterdag 15 januari 2011

Leesdagboek (4)

Tijdens de examens (die nog steeds bezig zijn, maar het einde is in zicht) is een beetje ontspanning natuurlijk ook belangrijk. Ik koppelde het nuttige aan het aangename en las (alweer) een Frans boek. Ik heb namelijk gemerkt dat wanneer ik mij volledig onderdompel in de Franse taal (lezen, franstalige radio luisteren, franstalige films bekijken,...), ik veel beter kan studeren in en voor deze taal.

Ik las "Antéchrista" een boek van Amélie Nothomb (ISBN 9782253113393). Het boek werd ooit vertaald naar het Nederlands als "Antichrista". Het verhaal wordt verteld door Blanche, een meisje van 16 dat al aan de universiteit studeert. Ze is de dochter van 2 leraren, een boekenwurm en erg timide. Ze heeft geen vrienden of kenissen op de universiteit, tot op een dag de populaire en extraverte Christa plots wel aandacht voor haar heeft. Het is het begin van een zeer moeilijke vriendschap, die uiteindelijk meer weg heeft van een uitputtende strijd, want Christa is helemaal niet wie ze lijkt te zijn.

Het was een bijzonder goed boek, ik werd werkelijk meegetrokken in het verhaal van Blanche die, buiten de strijd van de pubertijd, ook nog de strijd moet voeren met een dominant meisje dat een wig drijft tussen haar en haar ouders en zich dan nog een vriendin noemt. De schrijfstijl van Nothomb is vlot, herkenbaar en humoristisch. Eigenlijk dacht ik dat deze schrijfster geen spek voor mijn bek was, maar dat oordeel moet ik na het lezen van dit boek toch herzien...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten